Miben segít a mozgásfejlesztés?
A legtöbb tanulási nehézségre nézve jótékony hatású, hiszen ezek hátterében gyakran az idegrendszer éretlensége, vagy sérült szerveződése áll. A mozgás pedig az egyik leghatékonyabb eszköz, amellyel befolyásolni tudjuk az idegrendszeri folyamatok érését, a hibás funkciók leépítését, valamint az új és helyes működési módok rögzítését.
Ezek alapján a módszer segíthet többek között:
- az iskolaérettség elérésében
- figyelmi és aktivitási problémák esetén
- tanulási nehézségek leküzdésében (írás, olvasás, számolás)
- kézügyesség, finommotorika fejlesztésében
- logopédiai problémákban, beszédfejlődés megtámogatásában
- szobatisztasági problémákban
- beilleszkedési nehézségekben
Bővebben a Komplex Mozgásterápiás fejlesztésről
Bevallom, nagyon nehéz erre egy rövid, frappáns választ adni. Az idegrendszer működése annyi csodát rejt magában, hogy minden alkalommal, amikor végiggondolom a folyamatokat, elvarázsolódva tévedek el a részletekben és az összefüggésekben. Most mégis megpróbálom leírni a hatásmechanizmust nagyon röviden. :)
A komplex mozgásterápiás fejlesztés során eltörlünk az idegrendszerből hibásan szerveződött útvonalakat, majd létrehozzuk helyette az elvártat.
Pl.: tegyük fel, hogy egy 9 éves gyermek markolja a ceruzát írás közben, ezért szinte olvashatatlan az írásképe. Ebben az esetben egy olyan útvonalat kell kiépítenünk az idegrendszerben, ami gyorsabb és biztonságosabb áthaladást biztosít az ingerület számára, mint a korábbi marokfogást kiváltó idegpálya. Mindezt az extrapiramidális (automatikus mozgásokat szabályozó) pályarendszerben kódolódó elemi mozgásminták újratanításával tudjuk leghatékonyabban elérni.
Jelenleg a MentaLife Központban tudom fogadni a mozgásfejlesztésre jelentkezőket, személyesen.
Az első találkozásunk alkalmával körvonalazódnak a gyermek viselkedését, tanulását jellemző indikátorok. A mozgásfejlesztéstől azt várjuk, hogy ezek a tünetek csökkenjenek, vagy megszűnjenek. A változás általában a 2.-3. hónapban lesz érezhető. Előfordul azonban, hogy a változás nem azon a területen jelentkezik, amit legjobban szeretnénk, hanem egy hétköznapibb dologban.
Pl. az a célunk, hogy tisztuljon a beszédhibás gyermek hangképzése, de először csak azt tapasztaljuk, hogy kevésbé maszatol evéskor, vagy nem lóg a nyelve koncentrálás közben. Ilyen esetben, az előkészítő szakasz elteltével biztosan tapasztalható lesz a változás a beszédfejlődésben is.
Carl Henry Delacato neurológus által kidolgozott mozgásterápiás eljárást vette alapul és bővítette ki saját tapasztalatait felhasználva Kulcsár Mihályné Panni néni. Módszerének hatékonyságát növelte Dr. Marton-Dévényi Éva ideggyógyásszal való szoros együttműködése.
Fiai megalapították a KMT Akadémiát, ahol Kulcsár György szakmai vezetésével, Magyarországon egyedüliként képezik ki a komplex mozgásterápiás fejlesztőket, neuropedagógusokat.
Az Akadémián én magam is regisztrált fejlesztőként vagyok jelen. Szakmai tudásom folyamatos gondozása révén célom az egyre magasabb akadémiai fokozatoknak való megfelelés.
Más módszerekkel való összehasonlítás:
- Szemléletét, alapjait tekintve az alapozó mozgásterápiához hasonlítható, hiszen a módszer megalkotója szoros együttműködésben dolgozott Dr. Marton-Dévényi Éva neurológussal, aki Delacato munkásságát alapul véve fedte fel a mozgásfejlesztés fontosságát hazánkban.
- Felépítését tekintve pedig a TSMT-hez tudnám hasonlítani. Többek között azzal a különbséggel, hogy ez a módszer nem igényel eszközöket, illetve a ráfordítandó idő legrosszabb esetben sem haladja meg a napi fél órát.
Keretek:
- Ez a mozgásterápiás módszer otthon végzendő, egy héten legalább ötször ajánlott tornázni.
- Legfeljebb 20-25 percet vesz igénybe egy gyakorlatsor elvégzése.
- Nem igényel különösebb eszközt.
- Havonta találkozunk egymással, így havi egyszeri kiadással kell kalkulálni.
- 3 hónap után eldönthető, hogy összhangban áll-e a gyermek működésével a módszer.
- Átlagosan 10 hónapnyi elköteleződést jelent.
- Bármilyen fejlesztőeljárással kombinálható, de a módszerek halmozása nem fokozza a hatékonyságot
Feltételek:
- Alsó korhatár: 5 - 6 év. Felső korhatár nincs.
- Jó együttműködési képesség, motiválhatóság
- Támogató, kereteket adó szülői attitűd
Annyiféle mozgásfejlesztés létezik. Melyik a legjobb?
Egyik sem jobb a másiknál, hiszen a mozgásterápiás eljárások alapja ugyanaz: az idegrendszer érésének elősegítése. Amiben különböznek egymástól, az egyrészt a szemlélet, másrészt pedig a módszer felépítése, ill. annak keretei. Azért szuper, hogy ennyi módszer áll rendelkezésünkre, mert így mindenképpen van olyan mozgásfejlesztő eljárás, ami jól beilleszthető a család életébe. De egyéb szempontok alapján is lehet válogatni: életkor, helyszín, szimpátia, problémaspecifikus ajánlások, stb.
Félek, hogy ez a helyzet megsínyli a gyermekem és köztem lévő kapcsolatot. Nem szeretnék hajcsár lenni.
Szerencsére a módszer kidolgozói is ugyanígy gondolkodnak, ezért olyan gyakorlatokat tudunk beépíteni a folyamatba, ami az anya-gyerek kapcsolat óvását (is) támogatja. Ezen kívül - szükség szerint- én is be tudok segíteni a motiváció fenntartásába, hogy a torna ne eredményezzen otthon konfliktust.
Rendszeresen csináljuk az előírt tornát, de nem fejlődést érzek, hanem visszaesést. Ez normális?
Igen, sőt: ez a fejlesztési folyamat hatékonyságának a jele, örülni szoktunk neki. :) A szakma még nevet is adott ennek a jelenségnek, úgy nevezzük: terápiás regresszió. A mozgásfejlesztés során a fejlődés korábbi szakaszait modellezzük le, ezért a gyerek egy alacsonyabb fejlődési szintre tér vissza. Ilyenkor visszaesés tapasztalható a viselkedésben (pl.: ujjszopás, nyafogás, gyerekes viselkedés , stb.), hogy aztán egy stabil alapokra történő építkezés, fejlődés vehesse kezdetét.
Ez leggyakrabban a mozgásfejlesztő folyamat elején jelentkezik (nem minden esetben, egyénenként eltérő a mértéke és az ideje is) és átlagosan 2-4 hétig tart. Fontos látni, hogy ez egy átmeneti állapot, mely a hatékony és stabil fejlődést szolgálja. Ilyenkor kiemelten fontos a szülői támasz, a nehéz időszakon való átsegítés. Az érzelmi támaszigényre hívja fel a figyelmet az is, hogy a regresszióban lévő gyerekek bújósabbak lesznek, jelezve ezzel az érintés, szeretgetés iránti vágyukat.
Eleinte gyors és látványos fejlődést tapasztaltunk, egy ideje viszont nem történik semmi. Ez normális?
Igen. A fejlődési folyamat dinamikus, és sok tényezőtől függ.
- Függ attól, hogy éppen mennyire befogadó az idegrendszer (erre vonatkozó kutatási eredmények azt igazolják, hogy 6-7 évesen, illetve a serdülőkor elején tapasztalható regresszió utáni terhelhető állapotban 13-14 évesen, valamint 17-18 évesen lehet a legeredményesebben beavatkozni az idegrendszer szerveződésébe.)
- Függ a mozgásfejlesztés időtartamától
- Valamint nagymértékben függ attól, hogy éppen mely területen fejlődik az idegrendszer (pl. lehet, hogy olvasásban stagnál a fejlődés, de matematikából egyre ügyesebb a gyermek).
Kimaradt a torna néhány napig. Hogyan tovább?
A válasz a részletektől függ, így mindenképpen egyeztessünk az ilyen esetekben. A teljesség igénye nélkül, néhány gyakori eshetőség:
- Ha egy teljes hét kimarad pl. lázas betegség miatt, akkor amint lehet, folytassák a tornát a megszokott a módon, de a következő kontroll időpontját át kell tennünk későbbre.
- Ha minden héten rendszeresen kimarad pár alkalom, így összességében heti 3-4 alkalommal megy a torna, akkor érdemes másik módszerben gondolkodni, mert úgy tűnik, hogy nem illeszkednek a módszer keretei a családi mindennapokba.
- Ha mégis folytatnák a megkezdett folyamatot, akkor a rendszertelenül végzett gyakorlatsort további egy hónapon keresztül kell megismételni.